söndag 6 mars 2011

Första steget

Passade på att starta den här bloggen ungefär samtidigt som jag slängde på mig den stora ryggsäcken igen för första gången på 1½ år. Senast var under en tågluff nere på kontinenten. Ryggsäcken har varit långt ifrån fullastad de senaste dagarna. Det är lika bra att man börjar lätt så att man slipper värk efter redan första gången och tröttnar ur innan man ens har börjat.

Säcken behöver gås över lite grann. Lite småhål och revor som behöver ordnas till. Vissa av de delar som började repa upp sig är redan reparerade. Tändaren åkte fram och efter ett par minuters brännande var det klart. Ibland är man glad över att saker är gjorda av nylon.

Ryggsäcken har jag fyllt med kurslitteratur och lite handdukar för att få lite mer struktur på själva packandet. Vandringssäcken är ju lite att gå till överdrift bara för kurslitteratur och några anteckningsböcker, men det är nog lika bra att ta varje chans att försöka vänja axlarna och ryggen. Hittills känns det i alla fall bra.

Samtidigt har jag börjat skissa i huvudet på en plan för en fjällvandring. Det gäller ju att jobb och alla andra evenemang passar ihop för att jag ska ha tid. I värsta fall får det bli en sensommar/förhöst-vandring. Det jag har i huvudet nu är i alla fall Abisko-Nikkaluokta, alternativt Nikkaluokta-Vietas. Jag ska leta lite mer på utsidan.se för att få lite mer tips från mer erfarna vandrare hur lång tid det kan ta. Men konditionen hoppas jag ska vara minsta problemet när sommaren väl har kommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar