fredag 11 mars 2011

Nya kängor: ett måste

Eftersom det är dags för en liten fjällsemester nu i dagarna och jag packar i min vandringsryggsäck så tog jag tillfället i akt igår kväll och tog en promenad med väskan på ryggen. Det blev genast uppenbart att jag inte ens kan börja träna att traska med väskan på ryggen utan ett par ordentliga kängor på fötterna.

Skodonen jag hade på fötterna var ett par Polarcat softshell-promenadskor, det vill säga skor utan någon som helst dämpning eller steghjälp. Det märktes fort vad mycket sulan gör när det gäller skydd för foten. Redan efter en kort promenad började det värka under vänster fot och jag var tvungen att ge mig.

Så, kängor är därför nästa sak som ska införskaffas, just för att jag ska kunna börja vandringsträna. De jag har i sikte nu är ett par Crispi Nevada Leather. De verkar ha fått bra recensioner och ingen (på utsidan.se i alla fall) verkar ha något dåligt att säga om dem. De kostar lite mer än vad jag hade tänkt, men efter att ha provat Lundhags Scout så kanske det är värt det. Scouten skar in väldigt i sidan på foten när man vinklade benet lite och simulerade "att gå på skrå". Visserligen blir det kanske bättre när man har fått gå in den ett tag, men jag tar nog hellre en vadderad känga med bättre vriststöd än Scout.

De är väl bra för olika saker, antar jag, men jag vill ha en allroundkänga som räcker länge och som jag inte känner att jag vill byta ut. Ska man lägga ~2500 på ett par skor så ska man banne mig inte ångra sig efter ett halvår...